Представлені на сайті ювелірні прикраси тимчасово не переміщуються в регіональні магазини мережі. Передплачені покупки надсилаємо «Новою Поштою»!
044499 55 55
з 9:00 до 21:00 (без вихідних)
Мої бажання
Кошик

Виготовлення ювелірних виробів методом лиття

Технологія ювелірного лиття пройшла довгий шлях - на території України під час археологічних досліджень були знайдені литі прикраси, датовані третім тисячоліттям до нашої ери. Вже тоді виконувалися досить складні виплавлення, що говорить про високий рівень майстерності стародавніх ювелірів. І сьогодні цей метод залишається одним з найпоширеніших видів оброблення благородних металів. Його зручність і можливості (багато з яких до цих пір недостатньо вивчені) залучають виробників, що прагнуть розширити асортимент і зробити ціни на свої вироби більш доступними.

Особливості та переваги методу лиття

Ювелірне лиття складається з декількох послідовних етапів, кожен з яких важливий для отримання виробів хорошої якості.

Дизайнерська ідея до її втілення у життя повинна бути оформлена як ескіз на папері. Ескізи необхідно представити в кількох ракурсах, після чого можна буде оцінити, чи можливо виконати задум ювелірного художника. Для найскладніших форм рекомендується виливання декількох складових частин, які потім будуть скріплені одна з одною.

  1. Створення майстер-моделі (вручну або на спеціальному обладнанні). На початку ювелірного мистецтва їх виготовляли з каменю і глини, нині використовуються срібні моделі (цей метал не змінює своїх властивостей, інертний до прес-форм).
  2. Виготовлення прес-форми з гуми гарячої вулканізації. Завдяки прес-формі можна налагодити масове виробництво ювелірних виробів.
  3. Створення моделі з воску. Той простір в прес-формі, де раніше розміщувалася майстер-модель, під тиском заповнюється воском.
  4. Об'єднання воскових моделей в блок. За зовнішнім виглядом готовий до наступного технологічного процесу блок нагадує ялинку, оскільки моделі кріпляться до загального воскового стояка.
  5. Виробництво ливарних форм. Восковий блок заливається вогнетривкою формувальною сумішшю і відправляється в піч для пропечення.
  6. Заливання звільнених від модельного складу форм золотим сплавом.
  7. Фінішні етапи. Блок виробів розмивається і розбирається, потім піддається відбілюванню і просушування. Тільки після цього кожна виливка акуратно відділяється від блоку кусачками.
  8. Зачистка місць «відриву», шліфування та полірування виробів.

Використовуючи метод лиття, можна створювати неймовірні за своєю красою і незвичайні за дизайном вироби. Кожен елемент прикраси буде виконаний з високою точністю, навіть найбільш мініатюрна деталь може відрізнятися складною хитромудрою формою, а поверхня виробу - мати абсолютно незвичайний рельєф.

Закріплення каменів у литі ювелірного виробу

Оскільки завдання підвищення якості золотих прикрас з одночасним зниженням їх собівартості ставиться на чолі розвитку ювелірної промисловості, необхідно знижувати частку ручної праці при їх виготовленні. На більшості фабрик закріплення каменів все ще виконується дідівським способом, вручну. Однак існує можливість лиття прикраси одразу з камінням, коли вставка кріпиться не в готовий виріб, а в воскову модель. Таким чином, можна значно скоротити часові та фінансові витрати на виробництво.

Не всі камені підходять для використання в технології лиття. Найрентабельніші - фіаніти, що пройшли попереднє термічне оброблення. Добре витримують температуру і тиск, характерні для литого процесу гранати, сапфіри, рубіни і діаманти з хорошими якісними характеристиками і найбільш точними розмірами.

Ця технологія була розроблена близько 30 років тому, але довгий час була засекреченою. Та й сьогодні лише деякі ювелірні підприємства використовують її через відносну дорожнечу обладнання та дефіцит професійних фахівців. За відсутністю належного досвіду і недотримання технології можуть виникнути серйозні проблеми. Наприклад, при неправильній установці каменю у воскову форму або помилковому розрахунку усадки металу, можливе випадання каменю із закріплення. Тріщини в каменях з'являються в результаті занадто швидкого охолодження опоки, виникнення внутрішніх напружень в самому мінералі, перегріву золотого сплаву. Через порушення температурного режиму помінятися може навіть колір каменю!

Як бачите, технологія лиття незважаючи на свою старовину, активно розвивається, доповнюється новими процесами і постійно модернізується. На виробництві впроваджується нове обладнання (3D-принтери, верстати з ЧПУ, стереолітографічні системи). Все це спрямоване на покращення якості ювелірних виробів і на підвищення задоволеності споживачів.